Kia Picanto – historia, dane techniczne, silniki
Samochody z segmentu A nie cieszą się nigdy ogromnym zainteresowaniem. Są to w końcu najmniejsze z możliwych aut, które nadają się jedynie do użytku miejskiego, gdyż ich rozmiary, a także montowane jednostki napędowe sprawiają, że użytkowanie na dłuższych trasach jest niewygodne. Dla Kii model Picanto z segmentu A jest jednak dość ważny z racji na jego historię.
Kia Picanto – historia modelu
Południowokoreańska motoryzacja jeszcze na początku XXI wieku dopiero zaczynała się intensywnie rozwijać i nadrabiać straty do producentów z innych krajów. Samochody osobowe produkowane przez Kię były często wynikiem współpracy w ramach których marka ta korzystała z wielu części innych producentów. Malutka Kia Picanto dla tej marki była jednak pierwszym autem, które zostało skonstruowane w dużej części samodzielnie.
Udało się to dzięki temu, że Kia w 1999 roku została przejęta przez Hyundaia i w ten sposób powstał koncern, który istnieje do dziś. Picanto zaprezentowane zostało w roku 2003 i oparte zostało na płycie podłogowej Hyundaia Getz, czyli auto o klasę większego. Samochód trafił na rynki globalne. Doczekał się on dwóch liftingów.
W 2011 roku powstała druga generacja modelu tym razem z nadwoziem zaprojektowanym już w pełni przez Petera Schreyera, który jest jednym z ojców sukcesu Kii, gdyż stworzył język stylistyczny, który pozwolił nawiązać marce równą walkę z europejską konkurencją. Jego ważną częścią jest tak zwany tygrysi nos, czyli atrapa chłodnicy o charakterystycznym kształcie zdobiący auta osobowe od Kii.
Najnowsza generacja Kii Picanto również została zaprojektowana przez Petera Schreyera i jest udaną ewolucją swego poprzednika. Auto zyskało w niej znacznie większą atrapę chłodnicy, która jest jednak sporo węższa. Auto jest spokrewnione ze swym odpowiednikiem w gamie Hyundaia, czyli modelem i10. Największa zaleta tego samochodu to oczywiście niska cena, która ogólnie charakteryzuje samochody Kii, lecz nie oznacza to kiepskiej jakości wykonania.
Kia Picanto – dane techniczne
Kia Picanto to niewielki, 5-drzwiowy hatchback, który jest długi na 3595 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2400 milimetrów. Szerokość auta to 1595 milimetrów, a wysokość sięga 1485 milimetrów. Samochód otrzymał zaledwie trzy gwiazdki w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Waga to około 870 kilogramów, a bagażnik ma pojemność wynoszącą 255 litrów.

Kia Picanto – gama silnikowa
Jak to bywa w wypadku tak małych samochodów, gama silnikowa jest niezwykle mała. Nie znaczy to jednak, że jest ograniczona zaledwie do jednego silnika. Podstawowa jednostka to 3-cylindrowy silnik 1.0 DPI, który generuje 67 koni mechanicznych mocy maksymalnej i 96 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka ta jest połączona z 5-biegową manualną skrzynią, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje z nią prawie 15 sekund.
Do wyboru jest także większy i mocniejszy silnik 1.2 DPI. Wytwarza on 84 konie mechaniczne, a także 118 niutonometrów. Ponadto jest to jednostka 4-cylindrowa, dzięki czemu ma ona wyższą kulturę pracy. W wypadku tego silnika występuje także możliwość wyboru skrzyni biegów. Może być on połączony z 5-biegową skrzynią manualną lub 5-stopniową automatyczną przekładnią.